Prioriteit huisdiereigenaren: Hoe líef de dierenarts is

Huisdiereigenaren vinden gedrag belangrijker kwaliteitsaspect van een dierenarts dan zijn kennis. 69 procent vindt het belangrijkste dat een dierenarts lief is voor het dier. Daarna volgen service van de dierenkliniek (65%) en hoe zij zelf worden behandeld (49%).

Aspecten zoals scholing van medewerkers (39%), beschikbare apparatuur (35%) en aanwezigheid van een keurmerk (23%) scoren lager. AniCura, netwerk van meer dan zeventig dierenklinieken in Nederland, deed onderzoek onder 1.164 huisdiereigenaren naar de kennis over de zorgverlening voor dieren in Nederland.

Driekwart van de Nederlandse huisdiereigenaren ziet zijn huisdier als een kind en daarbij hoort ook vaak de beste zorg. Zeventig procent van de huisdiereigenaren geeft aan eerder met hun dier naar de dierenarts te gaan, dan dat ze zelf naar de huisarts gaan.

Bij de keuze van een nieuwe dierenarts zijn huisdiereigenaren iets rationeler. Zo wordt door veel huisdiereigenaren spontaan de afstand naar de kliniek als belangrijkste argument genoemd. Als huisdiereigenaren echter kunnen kiezen uit een aantal opties, zijn vakkundige aspecten bepalender voor hun ‘dierenartskeuze’. De top vijf*:

  • kennis van een bepaald soort huisdier (89 procent)
  • kennis/ervaring van een bepaalde behandeling/aandoening (83 procent)
  • inschatten wanneer door te verwijzen naar een dierenarts met meer kennis (82 procent)
  • afstand vanaf huis (77 procent)
  • gevolgde opleidingen/nascholing (76 procent)

De medische kwaliteit speelt dan dus wel degelijk een rol. Hoewel het niet top of mind is bij de keuze voor een dierenarts, denken baasjes er wel over na. De kwaliteit van service is iets wat mensen kunnen beoordelen; van de medische kwaliteit wordt vaak aangenomen dat die goed is.

Vakkennis van levensbelang voor huisdieren

Voor huisdiereigenaren is het niet altijd makkelijk om een dierenarts te beoordelen. Op prijsstelling, afstand en kennis van verschillende soorten huisdieren kunnen veel eigenaren hun dierenarts beoordelen, maar of de dierenartsen kennis delen met andere dierenartsen, of ze een goed netwerk met andere dierenartsen hebben om door te verwijzen of dat ze aan nascholing doen, is alleen vaak alleen te achterhalen door dit te vragen aan de dierenarts.

Voor het belang van de gezondheid van een huisdier is het goed als een huisdiereigenaar zich verdiept in de kennis en ervaring van een dierenarts. Floor Stembert, dierenarts en praktijkmanager AniCura Kennemerland: “Er zijn talloze aspecten die de bekwaamheid van een dierenarts bepalen. Vaak hebben mensen geen idee welke vragen ze kunnen stellen aan een dierenarts om te beoordelen of hij voldoet aan hun eisen. Daarom hebben we een checklist opgesteld die helpt om een dierenarts te kiezen.”

Groot vertrouwen in de dierenarts

Ondanks dat ze niet alle kennis en vaardigheden van een dierenarts goed kunnen inschatten, hebben Nederlandse huisdiereigenaren veel vertrouwen in hun huidige dierenarts: 6 op een schaal van 7. Zo’n 85% van de huisdiereigenaren is tevreden over de kwaliteit van hun dierenarts. Zij beoordelen dit op effectiviteit van de behandeling en goede uitleg. Toch checkt 57% wel eens het advies of voorschrift bij anderen; vooral bij familie/vrienden en Google. In gesprek gaan met de dierenarts is een mogelijkheid. Net als een second opinion bij een specialist. Net als bij mensen is dit een hele gangbare optie. Op internet is veel te vinden, echter niet alle artikelen zijn inhoudelijk gecontroleerd door een dierenarts. Stembert: “Op onze website is dat wel zo en ook het LICG is een betrouwbare bron.”

Verkeerde diagnose

De dierenartsen in Nederland zijn van hoge kwaliteit, toch heeft een op de vijf huisdiereigenaren wel een verkeerde diagnose of behandeling ervaren. “Wij stimuleren dat klanten kritischer worden over welke zorg door wie wordt uitgevoerd omdat dit de kwaliteit van de zorg voor huisdieren uiteindelijk alleen maar verbetert”, aldus Stembert. Bijscholing is voor dierenartsen niet verplicht in tegenstelling tot bij humane artsen. Stembert: “Het is echter wel essentieel voor een goede kwaliteit van zorg.”

 

* percentages respondenten die deze elementen belangrijk en heel belangrijk vinden

 

Over het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd in 2019 door onderzoeksbureau Dynata in opdracht van AniCura. Aan het onderzoek werkten 1.164 huisdiereigenaren mee, ouder dan 18 jaar verdeeld over heel Nederland.

Meer nieuws

    Error

    An error has occurred. This application may no longer respond until reloaded.