AniCura Gemert

AniCura bij Meldpunt Max over kosten dierzorg

Op 7 januari 2022 was AniCura te gast in het televisieprogramma Meldpunt Max. In dit programma beantwoordden wij vragen over de rekeningen van huisdiereigenaren die met hun zieke dier bij de spoedkliniek van AniCura Haaglanden in Rijswijk zijn geweest.

Vragen over de rekening 

De twee huisdiereigenaren vonden de rekeningen hoog en de communicatie hierover niet helder. Reden voor Meldpunt Max om dit onderwerp uit te diepen. In de uitzending geven we een uitleg over de facturen en de ontwikkelingen binnen de dierzorg.

Bij AniCura vinden we het belangrijk dat iedereen goede informatie krijgt over de kosten van de zorg van hun dier. Dat was een belangrijke reden voor ons om mee te helpen aan deze uitzending. Zo konden wij meer vertellen over de (prijs)ontwikkeling binnen de dierzorg en waar hogere kosten voor spoedzorg vandaan komen.

De ontwikkeling van de dierzorg

De dierzorg in Nederland ontwikkelt zich ontzettend snel. Dit komt doordat baasjes:

  • hun dier steeds meer als een belangrijk onderdeel van het gezin zien
  • uitgebreidere en betere zorg willen voor hun dier

Tegenwoordig is bij dieren bijna alles mogelijk wat bij mensen ook mogelijk is. Denk aan een herniaoperatie voor de hond, chemotherapie voor de kat en zelfs een pacemaker. Waar vroeger een dier sneller werd ingeslapen, kan hij nu behandeld worden.

Betere zorg kost ook meer

Een hele goede ontwikkeling voor dier en mens, die langer in gezondheid van elkaar kunnen genieten. Maar ook voor de dierenarts, die dieren steeds vaker beter kan maken. Iets wat wij met ontzettend veel passie doen.

Om met deze ontwikkeling mee te kunnen is (uitgebreide) kennis, extra opleiding van dierenartsen en investering in onder andere apparatuur nodig. Bovendien is de kwaliteit van dierzorg een van de belangrijkste pijlers binnen AniCura.

De verbetering en uitbreiding van de zorg gaan, zoals u begrijpt, ook samen met een stijging van de kosten die wij maken om deze zorg te kunnen leveren. De prijzen van AniCura zijn overigens in lijn met klinieken die vergelijkbare kwaliteit leveren.

Andere oorzaken van een hoge rekening

Is dit dan de enige reden dat de zorg voor dieren tegenwoordig meer kost? Nee, naast de ontwikkeling van dierzorg is de hoogte van de rekening ook afhankelijk van de soort zorg.

Bijvoorbeeld, als uw dier zorg nodig heeft waar meer kennis en ervaring voor nodig is, zullen de kosten ook hoger worden. Bij AniCura hebben we speciale ziekenhuizen voor dieren waar deze uitgebreidere zorg aangeboden wordt. Stel dat uw hond een herniaoperatie nodig heeft, dan laat u dat het liefst doen door een chirurg die veel ervaring heeft met deze operatie. Net als bij mensen is zo’n operatie duurder dan bijvoorbeeld een simpele ingreep zoals bijvoorbeeld een knobbeltje weghalen.

Ook spoedzorg is een stuk duurder dan geplande zorg.

Waarom is spoed duurder?

Wanneer uw dier met spoed zorg nodig heeft, zijn onze prijzen hoger. Dat komt door:

  1. We houden er rekening mee dat er dieren zijn die met spoed zorg nodig hebben. Dit betekent dat een dierenkliniek een plekje vrijhoudt om dieren die met spoed zorg nodig hebben, te kunnen helpen. En in onze spoedkliniek, die 24 uur per dag open is, staan altijd dierenartsen en dierenassistenten voor u en uw dier klaar.
  2. We betalen dierenartsen en -assistenten meer buiten kantoortijden.

Hogere kosten die samengaan met ontwikkeling

Veel van de baasjes zijn blij met de mogelijkheden die de huidige zorg biedt. Sommigen moeten ook wennen aan de prijzen die horen bij deze mogelijkheden. Omdat wij mensen allemaal goed verzekerd zijn, beseffen we niet altijd goed hoeveel medische zorg kost.

Vergeleken met de zorg voor mensen, is dierzorg juist op veel fronten een heel stuk goedkoper. Terwijl de artsen ongeveer hetzelfde opleidingsniveau en studietijd hebben. Daarbij wordt de zorg voor dieren, zoals wel bij mensen, niet gesubsidieerd door de overheid.

De zorgkosten voor uw dier goed bespreken

Onze dierenartsen en -assistenten proberen u altijd goed te informeren over de kosten van een behandeling of dienst. Het is alleen niet altijd mogelijk om u vooraf een precies totaalbedrag van de kosten te geven. Zeker tijdens een spoedsituatie is het moeilijk deze voorspelling te maken.

Waarom u vooraf niet het totaalbedrag weet

Vaak is het nog onduidelijk wat er precies aan de hand is met het dier en moet er eerst onderzoek worden gedaan. De kosten hiervoor verschillen per onderzoek. Zo is urine- of bloedonderzoek goedkoper dan het laten maken van een echo, röntgenfoto of CT-scan.

Als het duidelijk is wat er aan de hand is, bespreekt de dierenarts de behandeling en bijbehorende kosten. Ook na een behandeling kan het herstel anders verlopen dan verwacht en kunnen de kosten hoger uitvallen. Bijvoorbeeld als uw dier langer opgenomen moet worden om aan te sterken. Daarom bespreekt de dierenarts op verschillende momenten in het zorgtraject de kosten met het baasje.

We adviseren baasjes om zich te laten verzekeren, of een spaarpotje aan te leggen, zodat u voorbereid bent op eventueel bijkomende kosten. Zo kunt u zich volledig richten op de gezondheid van uw dier in plaats van u zorgen maken over de kosten.

De kosten en een beslissing nemen

Wij begrijpen dat dit voor u heel lastig kan zijn. Zeker omdat er vaak onder tijdsdruk een beslissing gemaakt moet worden. In een spoedsituatie kan dit gaan over leven of dood. En het verdere verloop van de ziekte is misschien niet altijd even makkelijk in te schatten.

We vinden het belangrijk om u te kunnen helpen in deze situatie door u alle informatie te geven die u nodig heeft om een beslissing te nemen. Neem dan ook altijd contact op met uw dierenarts als u vragen heeft.

Feedback op onze zorg

Wij doen regelmatig onderzoek naar de tevredenheid over de zorg en service van onze klinieken. Op deze manier willen we ons blijven ontwikkelen en verbeteren. Gelukkig zien we dat bijna alle huisdiereigenaren zeer tevreden zijn over de kwaliteit van onze zorg, de prijs-kwaliteitverhouding en voorlichting over de kosten.

Onze dierenartsen en -assistenten zetten zich elke dag in om aan dieren liefdevolle en de best mogelijke zorg te geven. Dankzij uw feedback blijven we ons verbeteren. Krijgt u na een afspraak een uitnodiging om feedback te geven, dan waarderen wij het enorm als u hieraan meedoet.

Uitspraken van Frank Wassenberg


Frank Wassenberg (partij voor de dieren) doet in de uitzending een aantal uitspraken waar we ons absoluut niet in herkennen. Dit lichten we hieronder toe.


Frank Wassenberg: “AniCura en Evidensia hebben samen met 400 klinieken een monopoliepositie”
Nederland telt ruim 4.400 dierenartsen en ruim 1.200 dierenartspraktijken met één of meer vestigingen (bron: Rabobank). AniCura en Evidensia zijn twee verschillende organisaties. AniCura heeft ongeveer 100 locaties en Evidensia 300, dit betekent dat eenderde van de klinieken in Nederland aangesloten is bij één van deze twee bedrijven. De klinieken van AniCura bepalen zelf de tarieven. Dat doen zij onder andere op basis van de lokale omstandigheden, een pand in Amsterdam is bijvoorbeeld duurder dan een pand in een dorpje in Brabant. Er is hier dus degelijk wel sprake van een marktwerking en concurrerende prijzen. Huisdiereigenaren hebben zelf de keuze om een dierenarts te kiezen.

Voor de spoedklinieken die in de avonden, nachten en weekenden 24 uur per dag open zijn geldt precies dezelfde manier van opbouw van prijzen, uiteraard met een meerprijs omdat er in de avonden, nachten en weekenden gewerkt wordt. Door het toenemend aantal huisdieren in Nederland en het tekort aan dierenartsen zoeken dierenklinieken in Nederland vaker naar oplossingen voor diensten buiten hun eigen kliniek. Daardoor is er buiten normale openingstijden in bijvoorbeeld de regio Den Haag minder keuze.

Wel is het zo dat dieren die met spoed zorg nodig hebben in het weekend, veel uitgebreidere zorg kunnen krijgen. Als de zorg niet tot de volgende dag of na het weekend kan wachten is deze uitgebreidere zorg ook vaak nodig. Dit zorgt ervoor dat we meer dieren kunnen redden.

Frank Wassenberg: “de kosten van de spoeddienst van AniCura zijn tien keer hoger dan bij een normale dierenarts”
De kosten voor spoeddienst zijn wel hoger, maar zeker niet tien keer hoger. We kunnen natuurlijk niet voor andere spoeddiensten spreken in Nederland, maar de spoeddiensten van AniCura zijn gemiddeld gezien geen winstgevende onderneming. AniCura staat voor de beste zorg en de ontwikkeling daarvan.

Om dit te kunnen bieden werken we met de beste mensen, goede apparatuur en faciliteiten. Het is heel lastig om hier personeel voor te vinden en een spoedkliniek vraagt ontzettend veel zorg en aandacht. De kosten van het draaiende houden van zo’n spoedkliniek zijn heel erg hoog. Het personeel krijgt toeslagen voor de onregelmatige diensten en het werken in de avonden, nachten en weekenden.

We moeten ook zorgen dat er voldoende personeel staat. Het is moeilijk om te voorspellen hoeveel dieren er hulp nodig hebben. Dus soms zijn er 30 dieren en soms maar 3. Bovendien wordt een spoeddienst niet gesubsidieerd door de overheid zoals bijvoorbeeld een huisartsenpost. Die krijgt van de overheid bijvoorbeeld een vergoeding voor het feit dat ze beschikbaar zijn.

AniCura heeft kwaliteit heel hoog in het vaandel staan. Daarom wordt ongeveer de helft van wat we verdienen, terug geïnvesteerd in opleidingen van ons personeel en verbeteringen in de uitrusting en apparatuur van de klinieken. Komt u met uw dier terecht bij een spoedkliniek van AniCura, dan bent u verzekerd van de allerbeste zorg voor uw maatje.

Frank Wassenberg: “de CT-scan moet worden terugbetaald door de eerste 50 klanten”
Zeker niet. De afschrijftermijn van een CT-scan is 7 jaar. Bij de spoedkliniek komen jaarlijks honderden dieren die een CT scan nodig hebben voor een diagnose. Dus de kosten worden niet verdeeld onder de eerst 50 klanten, maar over duizenden klanten.

Op iedere factuur staat overigens tot in detail waar de kosten voor zijn geweest, van verbandje tot de tijd die nodig is geweest voor een operatie.

Error

An error has occurred. This application may no longer respond until reloaded.