De baliemedewerker

Behalve contact met dieren heeft een paraveterinair en dierenartsassistent te maken met mensen. Een belangrijke taak in het dagelijkse werk van een paraveterinair is het baliewerk.

Deze tekst is onderdeel van een serie teksten over:

Een paraveterinair is een baliemedewerker

Onder andere...

Een belangrijke taak in het dagelijkse werk van een paraveterinair is het baliewerk. Veel paraveterinairen gaan dit werk doen omdat ze van dieren houden. Dat er ook nog een huisdiereigenaar bij komt kijken is iets waar sommige paraveterinairen (en dierenartsen) aan moeten wennen. Maar vaak is dat juist waar een paraveterinair goed meer leert om te gaan en uiteindelijk van gaat houden: dat is namelijk écht hoe je de dieren helpt.

Van dier naar eigenaar

Het contact met de dieren, zelfs als de dieren bang of ziek zijn, gaat de paraveterinair natuurlijk af. Het contact met de eigenaar, die emotioneel of gestresst kan zijn, is iets waar elke paraveterinair mee om moet leren gaan. Toch is het erg belangrijk dat hier veel tijd aan wordt besteed, want een paraveterinair als baliemedewerkster is van groot belang in een dierenkliniek en kan niet zomaar vervangen worden door een receptioniste.

Telefonische triage

De paraveterinair moet bij elk telefoongesprek met een huisdiereigenaar inschatten hoe ernstig de situatie is. Niet alle huisdier- eigenaren vinden het prettig, maar het is van groot belang om gerichte vragen te stellen om zo al naar een diagnosestelling toe te werken.

Een voorbeeld

Een eigenaar belt om aan te geven dat de hond opvallend veel drinkt en urineert. Bij een bekende hond van de praktijk kan de paraveterinair in de patiëntgegevens al zien wat de leeftijd is van de hond, of het een reu of een teef is en of hij/zij gesteriliseerd is of niet.

Als dit telefoontje gaat over een wat oudere, niet- gesteriliseerde teef is de eerste vraag die de paraveterinair stelt wanneer de hond voor het laatst loops is geweest. Is dit ongeveer 2 maanden geleden dan is de kans aanwezig dat de hond een pyometra (baarmoederontsteking) heeft. Een spoedeisende situatie.

Medicijnafgifte

Een andere reden waarom niet zomaar iedereen het baliewerk van een dierenartsenpraktijk kan doen is omdat in Nederland de dierenartsenpraktijken hun eigen medicijnapotheek hebben. Er worden dagelijks veel medicijnen verstrekt aan allerlei diersoorten van allerlei leeftijden met allerlei medische achtergronden. De paraveterinair moet opletten dat de juiste medicijnen met de juiste dosering naar de juiste patiënten gaan. Omdat sommige medicijnen niet met elkaar gecombineerd mogen worden gebeurd uitgifte van nieuwe medicatie altijd door een dierenarts.

Voedingsadvies

Niet onbelangrijk is diervoeding. Een goede gezondheid begint met de juiste voeding. Mensen halen hun voedingsstoffen uit een groot scala aan producten terwijl we voor onze huisdieren moeten vertrouwen op vaak één voedingssoort. Het is van belang dat de voedingskeuze is afgestemd op het diersoort, de leeftijd, de medische achtergrond, de leefomgeving en de lichaamsconditie van het dier. Misschien nog belangrijker: wanneer is het verstandig om voeding te wijzigen? Bijvoorbeeld na een operatie of na het behalen van een bepaalde leeftijd. Of laat voeding het eerste medicijn zijn en probeer zo een kleine aandoening niet groter te laten worden. De paraveterinair geeft hierover graag advies.

Agendaplanning

Het is prettig voor dier, eigenaar en dierenarts dat er tijdens de afspraak voldoende tijd is voor het onderzoeken van het dier, de diagnosestelling en het bespreken van de behandelingsopties. Het is dus van belang dat de paraveterinair op basis van het telefoongesprek met de huisdiereigenaar een goede inschatting maakt van de klachten/ symptomen en vast bedenkt wat de dierenarts later tijdens de afspraak zou kunnen gaan doen om een diagnose te kunnen stellen.

Misschien moet er bloedonderzoek gedaan worden, huidafkrabsels genomen worden, röntgenfoto’s of een echo gemaakt worden. Deze onderzoeksmogelijkheden hebben meer tijd nodig dan alleen het lichamelijke onderzoek en moet dus vrijgemaakt worden in de agenda om ervoor te zorgen dat dier en eigenaar voldoende tijd krijgen en om wachttijden voor de volgende afspraken zo kort mogelijk te houden.

De veterinaire kennis van de paraveterinair is van groot belang bij het baliewerk in een dierenkliniek. Om de paraveterinairen zo goed mogelijk te ondersteunen bij dit onderdeel van het werk krijgen zij elk jaar de mogelijkheid om een 2-daagse hospitalitycursus van een docent van de Hoge Hotelschool in Maastricht te volgen. Dit zodat u en uw huisdier de beste allround care krijgen die u verdient.

Deze tekst is onderdeel van een serie teksten over:

 

 

Door: Marloes Vork, senior-paraveterinair

Did this article help you?

Please select what suits your situation or type on your own. We greatly appreciate your feedback.

Thank you!

We really appreciate it

Ben je om?

Error

An error has occurred. This application may no longer respond until reloaded.