Ongeval: hond onder auto - Jaap

Jaap is een 10 jaar oude labrador van 55 kilo die is overreden door een auto.

Ongeval: hond onder auto

Jaap is een 10 jaar oude labrador van 55 kilo die is overreden door een auto. Fleur van der Peet, het baasje van Jaap vertelt: “Jaap gaat dagelijks met mijn man mee op pad tijdens zijn hovenierswerk. Op de dag van het ongeval, was het warm en lag Jaap lekker in de schaduw van de auto. Bij vertrek met deze auto naar een hoveniersklus, zag hij hem niet liggen en is hij per ongeluk over hem heen gereden. In eerste instantie leek Jaap alleen pijn aan zijn heup te hebben. We zijn direct naar de dierenarts van Rijn in Nieuw Vennep gereden en die heeft ons doorverwezen naar de AniCura Specialistische Dierenkliniek Utrecht voor een diagnose en verdere behandeling.”

Heup uit de kom en complexe breuk voorpoot

“Bij de Specialistische Dierenkliniek Utrecht aangekomen zijn er eerst foto’s van Jaap gemaakt. Hieruit bleek dat zijn heup uit de kom (heupluxatie) was. Omdat ze uit voorzorg zijn hele lichaam op de foto hadden gezet, zagen ze ook dat zijn voorpoot een ernstige breuk had. En dat liet Jaap helemaal niet zien! De bikkel liep er gewoon op. Uit aanvullend onderzoek bleek gelukkig ook dat hij verder geen interne bloedingen had.”

Bijzondere chirurgische ingreep heupluxatie hond

Vanwege zijn zware gewicht en de zeer complexe breuk in de voorhand was het een uitdaging om de heup weer in de kom te zetten en ervoor te zorgen dat deze niet meer uit de kom zal gaan. Daarom heeft Edgar Scheepens - Europees Specialist Chirurgie en Orthopedie - gekozen voor een zogenaamde toggle techniek. Omdat het gewicht eveneens een probleem was moest deze techniek worden aangepast. Edgar heeft vanuit een 2.0mm staaldraad een toggle pen gemaakt en in plaats van een enkele draad, 4 draden gebruikt om de heup stabiel in de kom te laten zitten, zodat het kapsel van de heup weer kon genezen. Voor Jaap belangrijk want hij moest steunen op de achterhand vanwege de breuk in de voorhand.

Daarna is er begonnen aan een lastige breuk in de voorpoot. Op de foto was er al een vermoeden dat de breuk zowel dicht bij de pols als bij de elleboog aanwezig was. In de operatie bleek dit het geval. Bij de pols was er 1.5 cm bot over waar de plaat op gefixeerd kon worden. Door het gebruik van zogenaamde locking platen, waarbij de schroefkop zowel in de plaat als in het bot wordt vastgedraaid was het mogelijk om een stabiel geheel te maken. "Alleen door een dubbele plaattechniek hadden we voldoende stabiliteit voor deze complexe breuk” volgens Scheepens.

“De eerste twee weken hadden we thuis veel zorg voor Jaap. Hij mocht niets en omdat hij niet kon lopen had hij een urinekatheter die we handmatig moesten legen met een spuit. Op dit moment zijn we vijf weken verder. We moeten om de dag naar de kliniek voor de wondcontrole. Ik heb me veel zorgen gemaakt of het wel goed zou komen met de heup van Jaap. Door zijn gewicht was het geen makkelijke operatie. Nu maak ik me alleen nog zorgen om zijn voorpoot, want dat was best wel een complexe breuk. Gelukkig is zijn karakter weer terug. Hij is weer oplettend en vrolijk en hij kwispelt weer. Ik verwacht dat hij er weer helemaal bovenop komt. Mogelijk kan hij volgende week wel weer mee met het hoveniersbedrijf en kan hij weer achter de trekker aanrennen op onze boerderij.“

Keuze hond wel of niet opereren na een ongeval

“We zijn ontzettend blij met hoe Jaap geneest en de professionaliteit van het deskundige team bij de Specialistische Dierenkliniek Utrecht. De operatie heeft zeven uur geduurd. Ze hebben alles gedaan om hem weer goed te krijgen. Ondanks dat hij 10 jaar oud is verwachten we dat hij nog een paar mooie jaren heeft. Natuurlijk hebben we even getwijfeld of we hem dit allemaal nog moesten aandoen. We hebben hierover een heel realistisch gesprek gehad met Edgar. Over waar we stonden, wat we konden verwachten na de operatie en ook wat de kosten zouden zijn. Dit zijn lastige gesprekken als je vol zit met emoties en je een belangrijke keuze moet maken voor je dier. Maar toen Jaap weer thuis kwam na zijn operatie en weer zo blij was om onze zoons te zien, wisten we dat we een goede keuze hadden gemaakt.”

“Wat ik andere baasjes vooral mee wil geven als ze in een soortgelijke situatie belanden, is dat ze ondanks de emoties goed moeten overwegen wat ze doen. Hoe komt de hond naar verwachting uit de operatie, wat zijn de kosten en hoe lang duurt het herstel? Kortom, kun je de hond na de operatie nog een paar mooie jaren geven? De dierenarts-specialisten kunnen daar een goed en realistisch antwoord op geven.”

Error

An error has occurred. This application may no longer respond until reloaded.