paraveterinair met puppy

AniCura start met kwaliteitssysteem

Vanaf vandaag werken de eerste 23 AniCura-dierenklinieken volgens een kwaliteitssysteem. Daarnaast zijn 24 klinieken gestart met hun opleidingstraject hiervoor. De overige klinieken volgen in de loop van het jaar.

Een onafhankelijke, externe partij voert controles uit op het systeem. Dit alles verzekert huisdiereigenaren van een goede en veilige dierzorg op constant hoog niveau. Het systeem bewaakt regels in de dierenkliniek op het gebied van onder meer apotheekbeheer, onderhoud en kalibratie van apparatuur en vermindering van het gebruik van antibiotica, alsook verplichte nascholing voor medewerkers. AniCura is hiermee de enige groep van dierenklinieken in Nederland die zoveel aandacht besteedt aan hoogwaardige dierzorg. Medio 2022 zijn de kwaliteitsregels uitgerold naar alle zesentachtig AniCura-klinieken in Nederland.

“De kwaliteit van dierzorg in Nederland zit enorm in de lift”, zegt Marc Prette, Country Manager van AniCura Nederland. “Binnen onze groep dierenklinieken vinden we een dergelijke kwaliteitsinjectie uitermate belangrijk, ook al omdat de kwaliteit van dierzorg minimaal is geregeld bij wet. Met het kwaliteitssysteem geven we een boost aan de dierzorg in Nederland. Zo investeren we jaarlijks een kwart van onze winst in onze klinieken, zoals nieuwe apparatuur waaronder MRI’s, CT-scans en lab-apparatuur. Bovendien zien we dat huisdiereigenaren steeds vaker op zoek gaan naar de beste zorg voor hun dier.”

Onderzoeken: huisdiereigenaren vinden kwaliteitssysteem belangrijk

Uit onderzoek* blijkt dat driekwart van de Nederlandse huisdiereigenaren zijn huisdier ziet als een kind en daarbij hoort de beste zorg. Hoewel bijna 70% van de huisdiereigenaren een dierenarts kiest die in de buurt zit, zegt 60% dit bewust te doen op basis van competentie van de dierenarts. De helft van de respondenten kiest op basis van prijs**. 95% van de huisdierbezitters vindt het belangrijk dat zijn/haar dierenarts een kwaliteitssysteem hanteert. Zo blijkt uit onderzoek in 2018***. Huisdierbezitters vinden ten eerste strikte regels voor hygiëne, ten tweede een verplichte training van dierenartsen en assistenten en ten derde het onderhoud van apparatuur belangrijk binnen een dergelijk systeem.

Kwaliteit dierzorg voortdurend in ontwikkeling

Het AniCura-kwaliteitssysteem is gebaseerd op dat van Sterklinieken Dierenartsen BV. Nadat in augustus 2020 Sterkliniek Dierenartsen BV en AniCura besloten de ondersteunende activiteiten van de franchise-organisatie van Sterkliniek Dierenartsen te beëindigen heeft AniCura dit systeem uitgebreid met: een infectiepreventieprogramma, een systeem om incidenten in te registreren en te analyseren en een procedure om de kwaliteit van patiëntenkaarten te beoordelen.

Uitrol in AniCura-klinieken

De eerste 23 klinieken, verdeeld over heel het land, werken vanaf vandaag met het kwaliteitssysteem. 24 zijn gestart met hun opleidingstraject. Deze dierenklinieken hanteren nog dit jaar het kwaliteitssysteem. In de loop van 2021 startten de overige 39 locaties met hun opleidingstraject. Medio 2022 zijn alle tachtig AniCura-klinieken voorzien van het systeem.

 

*onderzoek Dynata in opdracht van AniCura - 2019 cijfers zijn opvraagbaar
** Onderzoek Brand tracking uitgevoerd in 2020 door www.norstat.se onder de volgende landen: Sweden, Norway, Denmark, Germany, Austria, The Netherlands, Italy and Spain. 1.000 respondenten per land.
*** Onderzoek onder 2.223 klanten van AniCura's Sterklinieken in 2018